آشنایی با رشته گیاهپزشکی(Plant pathology) - گیاه پزشکی 92
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

گیاه پزشکی 92

آشنایی با رشته گیاهپزشکی(Plant pathology)

عده ای گیاه پزشکی را داروسازی گیاهی می دانند و تصور می کنند که منظور از گیاه پزشکی معالجه انسان به کمک داروهای گیاهی است در حالی که این دانش به جای معالجه انسان به حفظ و معالجه گیاهان اعم از گیاهان زراعی ، زینتی و درختان میوه می پردازد و آنچه که گیاه را رنج می دهد و به سلامت آن صدمه می زند، مطالعه و بررسی می کند . یعنی دانشجوی این رشته با آفاتی که در مزرعه ها ، انبارها ، سیلوها و کشتی ها به بخشهای مختلف گیاه صدمه می زند از قبیل حشرات ، جوندگان و علفهای هرز یا بیماریهای گیاهی مانند قارچ ها ،ویروس ها و باکتریها آشنا می شود و نحوه سم پاشی را در مراحل مختلف رشد و نگهداری  گیاه فرا می گیرد البته باید توجه داشت که آنچه به گیاه صدمه می زند تنها بیماری نیست بلکه سرمازدگی ، گرمازدگی و حتی کمبود مواد غذایی در خاک نیز گیاه را رنج می دهد و جزو ضایعات گیاهی محسوب می شود. از همین رو دانشجوی رشته گیاه پزشکی باید مواد فوق را بشناسد و نحوه جلوگیری  از این آسیب ها را بیاموزد.

     

یکی از معدود رشته‌هایی است که همراه با تکامل بشر پیشرفت کرده‌است اولین گیاه پزشکان در 300 سال قبل از میلاد مسیح می‌زیسته‌اند به عنوان مثال تئوفراستوس.با آنکه نظریات آنان بسیار ابتدایی بود ولی سنگ بنایی برای تحقیقات آیندگان بود. با کشف میکروسکوپ توسط وان لیون هوک تحولی در علم بیماری‌شناسی گیاهی روی داد.. با هر بال تلفات جانی مردم بعلت گرسنگی بعلت خسارت دیدن محصولات آنها این علم اهمیت خود را بیشتر آشکار می‌کرد و بعد از فاجعه? قحطی سیب زمینی در ایرلند که ناشی از یک بیماری گیاهی مهلک بود و منجر به مرگ 1 میلیون نفر و آوارگی 5/1 میلیون نفر دیگر شد علم گیاه پزشکی بیش از پیش در میان مردم محبوب گشت و دانشمدان زیادی در کل جهان در این رشته تحصیل نموده‌اند و علوم ارزنده‌ای را به تمام جهان هدیه دادند.

هم اکنون کاربرد این رشته در کشور ما بسیار اندک است و در وزارت جهاد کشاورزی تحت نظر سازمان حفظ نباتات مشغول به کار می‌باشد.باتوجه به اینکه بستر سازی لازم در این خصوص صورت نگرفته کشاورزان علاقه چندانی به استفاده از دانش این متخصصان ندارند و کلینیک های گیاه پزشکی با مشکلات عدیده ای مواجهند.

گیاه پزشکی در کارشناسی ارشد به دو رشته حشره شناسی و بیماری شناسی تقسیم می‌شود که اکثر دانشجویان ترجیح می‌دهند در رشته بیماری شناسی گیاهی ادامه تحصیل بدهند اما رشته حشره شناسی بسیار گسترده تر ست چرا که بیشترین جمعیت جانداران را حشرات دارند و شما با فراغ بال بیشتری پژوهش می کنید.


نوشته شده در دوشنبه 93/4/2ساعت 3:0 عصر توسط بابک باباپور نظرات ( ) |


Design By : Pichak