گیاه پزشکی - گیاه پزشکی 92
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

گیاه پزشکی 92

تعریف :

دانش گیاهپزشکی و گیاه پزشکان امروزه مسئولیت سنگین امنیت  غذائی بیش از هفتاد میلیون ایرانی را بر عهده دارند. دانش گیاه پزشکی که در ایران تا چندی پیش با نام دفع آفات شناخته می شد، یکی از شاخه های جدید وپراهمیت کشاورزی می باشد . به گیاه پزشکی در اصطلاح انگلیسی Plant medicin و یا در بیشتر مواقع Plant protection می گویند. در مقایسه با دانش پزشکی که به سلامت انسان ها می پردازد . دانش گیاه پزشکی نیز با سلامت گیاهان ارتباط دارد . بنابراین می توان گیاه پزشکی را پزشکی گیاهان و گیاهپزشک را متخصص پزشکی گیاهان و درمان کننده ی آفات و بیماریهای گیاهی معنا کرد.

تاریخچه  گروه آموزشی گیاه پزشکی:

 دانشکده علوم زراعی در سال  1364 در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان با ریاست دکتر ابراهیمی تاسیس گردید . در سال  1373 گروه گیاه پزشکی در دانشکده تاسیس شد. در ابتدای کار گروه گیاه پزشکی تنها محدود به دوره کارشناسی وتنها پذیرای دوره روزانه بود، که بعد از چهار سال دوره شبانه را هم پذیرش نمود. رشته گیاه پزشکی در دوره کارشناسی ارشد به دو گرایش بیماری شناسی گیاهی و حشره شناسی کشاورزی تفکیک می شود که در دانشگاه گرگان با توجه به مجرب بودن اساتید و فراهم بودن آزمایشگاه ها و امکانات ابتدا گرایش بیماری شناسی گیاهی در مقطع کارشناسی ارشد در سال 1382  تاسیس گردید و در سال  1386 گرایش حشره شناسی کشاورزی هم در مقطع کارشناسی ارشد با توجه به مجهز شدن آزمایشگاه ها تاسیس گردید و فعالیت خود را با پذیرش دانشجویان  آغاز نمود.
گروه گیاه پزشکی در حال حاضر با دو گرایش بیماری شناسی گیاهی و حشره شناسی کشاورزی و در دو سطح کارشناسی و کارشناسی ارشد پذیرای دانشجو می باشد.

با توجه به ایجاد دوره های تحصیلات تکمیلی و افزایش ظرفیت یذیرش دانشجو در سطوح مختلف و در دوره های روزانه و شبانه، کیفیت گروه های آموزشی فوق نیز همگام با رشد کمی آن ها توسعه یافته است .


- موقعیت‌های شغلی

فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در مکان‌هایی چون :

    کلینیک‌های گیاهپزشکی
    شرکت‌های خصوصی کشاورزی
    مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی
    اداره‌ی جهادکشاورزی
    دانشگاه‌های علوم کشاورزی و منابع طبیعی
    اداره‌ی جنگل‌ها و مراتع و ...

مشغول به کار گردند.

در دوره عالی علوم کشاورزی عنوان بیماری شناسی گیاهی وحشره شناسی کشاورزی به رشته هائی اطلاق می شود که حاوی مجموعه ای از علوم و تکنولوژی در زمینه های مشروح زیر میباشد:

- شناسائی عوامل انگلی بیماریزای گیاهی (قارچها،پروکاریوتها،ویروسها و نماتدها) و آفات از نقطه نظرهای مرفولوژیک ،بیولوژیک ، فیزیولوژیک و سیستماتیک.

- شناسائی آفات و بیماریهای مهم انگلی گیاهان

- شناسائی آفات و بیماریهای مهم غیر انگلی گیاهان

- شناخت اصول و روشهای مبارزه و سم شناسی

هدف از ایجاد این رشته ها تربیت متخصصینی جهت تدریس ، تحقیق، برنامه ریزی و هدایت امور اجرائی در زمینه های مختلف بیماری شناسی گیاهی وحشره شناسی کشاورزی است.

همینطور حشره شناسی به رشته ای اطلاق می گردد که حاوی مجموعه ای از علوم و تکنولوژی در زمینه های مشروح زیر میباشد:

- ضرورت و اهمیت

با توجه به اهمیتی که آفات و عوامل بیماریزای گیاهی در از بین بردن محصولات کشاورزی داشته و خسارتی که سالیانه چه از نظر کمی و چه از نظر کیفی به این محصولات وارد می آورند لزوم تربیت افرادی که بتوانند در این رشته تخصص لازم را کسب نموده مسئولیت امور مختلف آموزشی ،تحقیقاتی و اجرائی را در زمینه های شناسائی و مبارزه با آفات و بیماریزای گیاهی بعهده بگیرند کاملا" ضروری است.

اهمیت این رشته برای تربیت متخصصین حشره شناسی کشاورزی وبیماری شناسی گیاهی به منظور رسیدن به خود کفائی در محصولات کشاورزی مشخص میگردد. وجود مراکز تحقیقاتی از قبیل موسسه بررسی آفات و بیماریهای گیاهی و دستگاههای اجرائی از قبیل سازمان حفظ نباتات و فعالیتی که فارغ التحصیلان این رشته می توانند در این موسسات داشته باشند اهمیت ویژه  ایجاد آن را آشکار میسازد.


 


 

منبع: www.gau.ac.ir


نوشته شده در جمعه 93/3/30ساعت 2:13 صبح توسط بابک باباپور نظرات ( ) |


Design By : Pichak