صرفه جویی و بهینه سازی در آبیاری گیاهان - گیاه پزشکی 92
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

گیاه پزشکی 92

 این روزها اخبار خشکسالی و کمبود آب را زیاد می شنویم. با این نکات می توانید از سهمیه آب مصرفی خود، بخوبی برای آبیاری و نگهداری گیاهان در خانه استفاده کنید.

صرفه جویی و بهینه سازی در آبیاری گیاهان

در پاسیوها: - ژل نگهداری آب به بسته های کود اضافه کنید یا کودهایی بخرید که بذر در آنها گذاشته شده است. این بخصوص برای گلدانهایی که آویزان هستند کارآیی دارد.
- گلدانهای آویخته ای را انتخاب کنید که مخزن آب در آنها تعبیه شده. این مخزن، در زمان نیاز کود، آب را در آن توزیع می کند.
- بسته های کود را با یک پوشش تزیینی مانند سنگ ریزه برای جلوگیری از بین رفتن رطوبت بپوشانید.
- یک سیستم آبیاری اتوماتیک در خانه داشته باشید که دارای زمانبندی برای آبیاری و یک شیر بیرونی و آبیاری قطره ای باشد. آب درست و بموقع به آرامی از سوراخ کوچک لوله ها در گلدانها به بیرون تراوش می کند.


گیاهان آپارتمانی: زمانی که از خانه دور هستید، این گیاهان را روی پوشش حصیری بسیار ظریفی قرار دهید. رشته های این پوشش آب را به تدریج از مخزن ذخیره آب به خود می کشد و ریشه ی گیاه نیز این آب را به درون گلدان می کشد.



چمنها: - چمن های بلندتر با کم آبی بهتر کنار می آیند، پس تیغه ماشین چمن زنی را روی درجه بلندتر بگذارید. این باعث خواهد شد تا چمن ریشه های عمیق تری داشته باشد و مقدار رطوبت کمتری در اثر تبخیر در خاک را از دست بدهد.
- در زمان خرید ماشین چمن زنی جدید، مدلی را در نظر داشته باشید که بخوبی سر چمن ها را تکه تکه می کند و خرده ها را به سطح چمن ها می ریزد، زیرا این خرده چمن ها رطوبت را نگهداری می کنند و تا زمانی که بپوسند، برای چمن ها مفید هستند.
- مطمئن شوید که تیغه ماشین چمن زنی تیز است، تیغی که کند باشد چمن ها را پاره می کند و سطح برش خورده پهن تر خواهد بود که سرعت از دست دادن رطوبت را زیاد می کند.


خاک: - روی خاک را با لایه ای از کود بپوشانید. پوسته درخت، سنگ ریزه، برگ و صدف نیز برای نگهداری رطوبت مناسبند. این کار در هر زمانی از سال مناسب است، اما بهترین زمان برای اجرای این روش، بعد از کاشت در پاییز یا تمیز کردن باغچه در فصل بهار است.
- در خاک حفره ایجاد کرده و داخلش کود و برگ پوسیده فرو کنید تا رطوبت را مدت بیشتری در خود نگه دارد. - برای کمک به اینکه مستقیم به ریشه ها برسد، یک گلدان خالی یا یک بطری پلاستیکی که ته آن بریده شده باشد، سر و ته در خاک و در کنار گیاه فرو کنید و در آن آب بریزید.
- گیاهانی را برای پرورش انتخاب کنید که طبیعتشان با خشکی خاک سازگار باشد و رطوبت را مدت بیشتری در شاخ و برگ خود نگه دارند. گیاهانی هم هستند که در برابر خشکی مقاومند و حتی در شن و ماسه خوب رشد می کنند.


آبیاری مفید: - فراموش نکنید که صبح یا عصر، حتماً قبل از گرم ترین ساعت روز گیاهان را آبیاری کنید. - قسمتی از گیاه که نیاز به آب دارد را انتخاب کنید، یعنی قسمتی از خاکی را که ریشه در آن است آب بدهید اما به این دلیل که بخشی از آب به قسمتهای دیگر می رود یا تبخیر می شود، گیاه را اشباع نکنید.
- گیاهان را به دفعات اما به مقدار کم آب بدهید و سعی کنید به هر گیاه آب برسد. این به گیاه کمک می کند تا ریشه هایش را توسعه دهدو برای جذب آب در خاک سیستم قوی تری داشته باشد.
- حفره یا مخزنی برای جمع آوری آب باران در روزهای بارانی سال داشته باشید و در زمانهای لازم برای آبیاری باغتان از آن استفاده کنید.

منبع: www.zsadeghi.blogfa.com


نوشته شده در سه شنبه 93/4/3ساعت 2:5 عصر توسط بابک باباپور نظرات ( ) |


Design By : Pichak