گیاه پزشکی 92
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

گیاه پزشکی 92

مقدمه


کنترل بیو لوژیک

امروزه با استفاده گسترده از مواد شیمیایی در باغات و مزارع که منجر به ریشه کن شدن نسل موجودات و عوامل بیماری زا میشود بیم این است که حشرات ومیکرو ارگانیسمهای مفید نیز برای همیشه از بین بروند. این در حالی است که واژه مفید و غیر مفید را ما انسانها بر حسب نیاز های مصرفی خود ابداع کرده ایم .اعتقاد بسیاری از دانشمندان این است که تنوع زیستی بیشتر بین موجودات برابر است با سلامتی بیشتر محیط زیست. یقینا یک فضای سبز با تنوع بیشتر بقای بیشتری خواهد داشت. بنابراین سعی آنها در جلوگیری از ریشه کن شدن بعضی از حشرات و پاتوژنهایی است که در یک سیستم باعث خسارت به گیاهان می شوند.
تعریف
کنترل بیو لوژیک عبارت است از استفاده از یک عامل بیماریزا یا یک حشره به منظور کاهش خسارت ناشی از یک نوع آفت . این روش مخصوصا برای محل هایی مثل گلخانه ها و محیط های بزرگ مصنوعی مناسب است . هدف از کنترل بیو لوژیک ریشه کن کردن آفاتی که به گیاهان آسیب وارد می کنند نیست بلکه هدف کاهش جمعیت آنها به حدی است که کمترین خسارت را به کشاورز یا محیط زیست وارد کند. در حقیقت این روشی است که با عکس العمل محیطی بین موجودات زنده آفات را کنترل می کند.در یک محیط طبیعی یعنی جایی که بشر کمترین دخالت را در اکوسیستم دارد آفات و بیماری های گیاهی همیشه وجود دارند اما در صورت عدم دخالت مستقیم بشر جمعیت آنها همیشه در حال تعادل و به حد نرمال است.
یکی از عوامل مهم برای شروع کار کنترل بیولوژیک آشنایی با مراحل مختلف رشد آفات و شناسایی مرحله ای است که آنها بیشترین خسارت را به گیاهان وارد می کنند. بیشتر روش های کنترل بیو لوژیک بر پایه جذب بیشتر حشرات مفید در مزارع و باغات پایه ریزی شده اند. موجودات زنده ای که بیشتر برای کنترل بیولوژیک استفاده می شوند عبارتند از انگل ها،شکارچی ها، پاتوژن ها و خورنده علف های هرز(Weed feeder). کشاورزان می توانند آنها را از طریق پست خریداری نمایند .موجوداتی که برای این منظور استفاده می شوند می توانند شکارچی یا انگل باشند.
کنترل بیو لوژیک از دیدگاه اقتصادی
کنترل بیولوژیک از نظر اقتصادی روشی بهینه است. حتی در صورت عدم موفقیت کامل در مزرعه نسبت سود به هزینه B/C در این روش 11:1 است. بر اساس یک مطالعه تخمین زده می شود که در این روش برنامه های با موفقیت کامل در ازای یک واحد سرمایه 32 واحد سود را باز می گردانند.( 32:1 B/C) این درحالی است که در تحقیق مشابهی نسبت سود به سرمایه در کنترل شیمیایی آفات فقط 5/2 به 1 است.
کنترل بیولوژیک با استفاده از حشرات 

ادامه مطلب...

نوشته شده در شنبه 93/3/31ساعت 5:0 عصر توسط بابک باباپور نظرات ( ) |

مقدمه

سلامت و بهبود رشد گیاهان در درجه اول مورد توجه کسانی است که به کاشت گیاهان ، تهیه و توزیع فرآورده‌های گیاهی اشتغال دارند. میزان رشد و باروری گیاهان به فراهم بودن آب و مواد غذایی در خاک و تامین محدوده‌هایی از شرایط مناسب جوی مانند حرارت ، رطوبت و نور بستگی دارد. هر عاملی که سلامت گیاهان را به مخاطره اندازد، ممکن است در میزان رشد و باروری آنها تاثیر منفی داشته باشد و از ارزش آنها و فرآورده‌هایشان بکاهد. بیمارگرهای گیاهی ، شرایط جوی نامناسب ، علفهای هرز و آفات گوناگون عمده‌ترین عوامل تقلیل محصول و یا نابودی گیاهان به شمار می‌روند.

تصویر+بیماریهای گیاهی


مفهوم بیماری در گیاهان

گیاه سالم یا طبیعی گیاهی است ک بتواند عوامل فیزیولوژیک مختلف خود را به بهترین وجهی که توانایی ژنتیکی آن اجازه می‌دهد، به انجام برساند. هرگاه بر اثر عوامل زنده بیماریزا یا شرایط زیست محیطی چنان اختلالاتی در عملیات فیزیولوژیک بروز کند که گیاه را بیش از حد مشخص از رشد متعارف باز دارد، گیاه بیمار می‌شود. سلولها و بافتهای گیاهان بیمار عموما توسط عوامل بیماریزا تعضعیف و یا تخریب می‌شوند.

تاریخچه آسیب شناسی گیاهی

انسان از زمانهای قدیم نسبت به بیماریهای گیاهی آگاهی یافته است. در کتب قدیم از سوختگیها و سفیدکها همراه با بیماریهای انسان و جنگ به عنوان عامل تنبیه انسان یاد شده است. تئو فراستوس فیلسوف بزرگ یونانی که در 370 - 286 قبل از میلاد می‌زیسته، اولین کسی است که در مورد بیماریهای درختان ، غلات و بقولات مطالعه کرده و مقالاتی نوشته است. رومیها چنان از اثرات دردناک و مخرب زنگهای غلات آگاه بودند که برای خود خدای ویژه‌ای به نام روبیگو خلق کرده بودند تا از آنان در مقابل زنگها حمایت کند. با اختراع میکروسکوپ در اواسط قرن 17 عصر جدیدی در علوم زیستی گشوده شد.  

ادامه مطلب...

نوشته شده در شنبه 93/3/31ساعت 3:0 عصر توسط بابک باباپور نظرات ( ) |

بیماری پیچیدگی برگ هلو

1ــ برای کنترل بیماری پیچیدگی برگ هلو دو نوبت سمپاشی با ترکیب بوردو 1% ، اولی در پائیز پس از ریزش 50% برگ ها و دومی در اواخر زمستان قبل از تورم جوانه ها توصیه می شود .

2 ــ سمپاشی با ترکیب بوردو یک نوبت دراواخر پائیز پس از ریزش برگ ها و یا در اواخر زمستان قبل از تورم جوانه ها توصیه می شود . باید توجه شود که پس از باز شدن جوانه سمپاشی اثر ندارد .

3 ــ پس از آلودگی برگ ها دیگر مبارزه ممکن نخواهد بود چون آلودگی زمان تورم جوانه ها روی می دهد . سمپاشی با ترکیب بوردو پس از ریزش برگ ها و یا در اواخر زمستان قبل از تورم جوانه ها توصیه می شود .

4 ــ دو نوبت سمپاشی با ترکیب بوردو توصیه می شود . سمپاشی اولی در دوره خواب درخت و سمپاشی دومی قبل از تورم جوانه ها و زمانی که هنوز رنگ جوانه ها عوض نشده می باشد .

5 ــ با یک نوبت سمپاشی با ترکیب بوردو در پائیز قبل از برگ ریزان و یا در بهار قبل از متورم شدن جوانه ها بیماری کنترل می شود . اگر خطر بیماری شدید باشد سمپاشی در هر دو زمان توصیه می شود .

6 ــ سمپاشی با ترکیب بوردو در دوره خواب توصیه می شود . سمپاشی ممکن است در پائیز پس از ریزش برگ ها یا در اوایل بهار 3 تا 4 هفته قبل از متورم شدن جوانه ها انجام شود . سمپاشی پس از باز شدن جوانه ها بی اثر است .

7 ــ سمپاشی با ترکیب بوردو توصیه می شود .

8 ــ سمپاشی با ترکیب بوردو در پائیز و یا در بهار قبل از متورم شدن جوانه ها توصیه می شود . اگر در بهار قارچ بیماری وارد برگ یا میوه بشود کنترل بیماری دیگر امکان ندارد .

9 ــ برای مبارزه با بیماری پیچیدگی برگ هلو سمپاشی با ترکیب بوردو توصیه می شود .


نوشته شده در جمعه 93/3/30ساعت 9:20 عصر توسط بابک باباپور نظرات ( ) |

عکس العمل گیاه حساس (گل قهر کن) نسبت به شعله

دانلود فیلم عکس العمل گیاه حساس (گل قهر کن) نسبت به شعله با لینک مستقیم


دانلود با حجم 795Kb

پسورد: www.plantmedicin92.parsiblog.com


نوشته شده در جمعه 93/3/30ساعت 6:14 صبح توسط بابک باباپور نظرات ( ) |

تعریف :

دانش گیاهپزشکی و گیاه پزشکان امروزه مسئولیت سنگین امنیت  غذائی بیش از هفتاد میلیون ایرانی را بر عهده دارند. دانش گیاه پزشکی که در ایران تا چندی پیش با نام دفع آفات شناخته می شد، یکی از شاخه های جدید وپراهمیت کشاورزی می باشد . به گیاه پزشکی در اصطلاح انگلیسی Plant medicin و یا در بیشتر مواقع Plant protection می گویند. در مقایسه با دانش پزشکی که به سلامت انسان ها می پردازد . دانش گیاه پزشکی نیز با سلامت گیاهان ارتباط دارد . بنابراین می توان گیاه پزشکی را پزشکی گیاهان و گیاهپزشک را متخصص پزشکی گیاهان و درمان کننده ی آفات و بیماریهای گیاهی معنا کرد.

تاریخچه  گروه آموزشی گیاه پزشکی:

 دانشکده علوم زراعی در سال  1364 در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان با ریاست دکتر ابراهیمی تاسیس گردید . در سال  1373 گروه گیاه پزشکی در دانشکده تاسیس شد. در ابتدای کار گروه گیاه پزشکی تنها محدود به دوره کارشناسی وتنها پذیرای دوره روزانه بود، که بعد از چهار سال دوره شبانه را هم پذیرش نمود. رشته گیاه پزشکی در دوره کارشناسی ارشد به دو گرایش بیماری شناسی گیاهی و حشره شناسی کشاورزی تفکیک می شود که در دانشگاه گرگان با توجه به مجرب بودن اساتید و فراهم بودن آزمایشگاه ها و امکانات ابتدا گرایش بیماری شناسی گیاهی در مقطع کارشناسی ارشد در سال 1382  تاسیس گردید و در سال  1386 گرایش حشره شناسی کشاورزی هم در مقطع کارشناسی ارشد با توجه به مجهز شدن آزمایشگاه ها تاسیس گردید و فعالیت خود را با پذیرش دانشجویان  آغاز نمود.
گروه گیاه پزشکی در حال حاضر با دو گرایش بیماری شناسی گیاهی و حشره شناسی کشاورزی و در دو سطح کارشناسی و کارشناسی ارشد پذیرای دانشجو می باشد.

ادامه مطلب...

نوشته شده در جمعه 93/3/30ساعت 2:13 صبح توسط بابک باباپور نظرات ( ) |

<   <<   6   7   8   9   10      >

Design By : Pichak